mandag, 24 september, 2018

Frugt og grønt er en utrolig vigtig bestanddel af en sund kost. Du kender helt sikkert til det kendte slogan ”6 om dagen”. Et slogan der bliver promoveret flittigt i de fleste frugt- og grøntafdelinger i landets mange supermarkeder. Sandheden er dog, at der er alt for få danskere, som lever op til dette. Men hvorfor er det så svært? Det er det ganske enkelt fordi, at det hurtigt bliver hverdag. Børnene skal hentes, der er nok at lave på arbejdet, og dermed bliver tiden sparsom. Men er der så nogle ting, man kan gøre for at få mere frugt og grønt. Det er der heldigvis.

Vær opmærksom på dine mellemmåltider

Mellemmåltider er der, hvor mange af os forfalder til en usund snack som for eksempel en energidrik, en kage eller måske en burger på farten. Mellemmåltider er dog et af de steder, hvor du virkelig kan få indtaget noget mere frugt og grønt. Begynder du at købe lidt frugt og eventuelt nogle nødder som supplement, så er du godt på vej. Det behøver ikke engang være avanceret, da det jo ikke tager lang tid at pakke en banan, en pære eller måske en halv melon. Der er så mange frugter af høj kvalitet i Danmark, at det næsten er en skam ikke at spise dem! Prøv som en begyndelse bare at skifte et af dine mellemmåltider ud. Så kan du eventuelt spise lidt skyr eller lignende i dit andet mellemmåltid.

Prøv en sund måltidskasse

Er du typen, der forfalder til det lette i fryse- og køleelementerne i supermarkederne, så bør du overveje at prøve en måltidskasse. Der findes nogle fine firmaer, der leverer måltidskasser i Danmark. For eksempel RetNemt og Aarstiderne, hvor der er rig mulighed for at få leveret sund mad til døren. En anden gode ved en måltidskasse er, at du sparer en masse tid i forhold til indkøb, og så får du ikke mindst smagt nogle retter, som du måske ellers ikke ville have smagt. Der er tit nogle spændende retter med alternative grøntsager og nogle eksotiske frugter. Endnu en mulighed for at få hævet dit indtag af frugt og grønt.

Start dagen godt ud

Din morgenmad er essentiel for, at du får en god start på dagen. Både fysisk men også mentalt. Sørg for at få et solidt morgenmåltid, så du kan præstere både på jobbet eller i skolen, men også når du kommer hjem. En god dag grundlægges af et godt morgenmåltid. Har du en ambition om at spise mere frugt og grønt, så kan du med fordel starte dagen ud med at spise et stykke frugt. Enten kan du drysse nogle bær på dine havregryn, en banan eller et æble. Du kan også bare spise det selvstændigt, men vil du gøre det lidt spændende, kan det være en god mulighed. Det handler om at gøre det til en vane. Og det gode er, at der er rigtig mange gode frugter, så du behøver slet ikke at spise det samme hver dag.

 

0 Comments

Leave a Comment