onsdag, 18 september, 2019

Flexleasing er en form for leasing, hvor man i stedet for at betale hele registreringsafgiften på bilen på en gang, så deler man det op i rater i de måneder, man bruger bilen. Flexleasing er mest brugt til store og dyre biler, som har en høj registreringsafgift, men der findes også andre fordele ved at vælge flexleasing.

Hvis du er interesseret i andre emner vedrørende flexleasing og biler, så besøg Rasmusblog.dk.

Hvor meget skal jeg betale?

Med flexleasing skal man kun betale imellem 0,5% og 2% af registreringsafgiften på bilen om måneden, så det giver en vis frihed, hvis man ikke har mulighed for at lægge alle pengene på en gang. Procentsatsen bliver afgjort af bilens første registreringsdato. De første to måneder betaler man 2% af afgiften om måneden. Når bilen så er mellem 3-36 måneder, betaler man 1% af afgiften om måneden, og når bilen er mere end 36 måneder, betaler man kun 0,5% af afgiften om måneden.

Hvad er fordelene ved flexleasing?

En af fordelene ved flexleasing er, at når man skal til at sælge sin bil, så har man potentielt flere købere, da der ikke er registreringsafgift på bilen. Derudover vil bilen have lettere ved at bevare sin værdi – igen på grund af at registreringsafgiften er betalt. Ens bilforsikring vil også blive billigere, da man ikke længere skal forsikre sig for værdien af registreringsafgiften, men i stedet kun skal forsikre selve bilen. Man binder sig også mindre til bilkøbet gennem flexleasing i forhold til et traditionelt bilkøb. Dette gør, at man har nemmere ved at skifte mellem biler, hvis man har brug for det.

Er der nogen ulemper ved flexleasing?

En af ulemperne ved flexleasing er, at leasingselskaberne laver aftalerne for at tjene penge, så man skal som altid undersøge, hvordan ens aftale er lavet, og om det kan betale sig at benytte sig af flexleasing, når man køber sin bil. Samtidig skal man huske på, at når flexleasingsaftalen er slut, så er man forpligtet til enten at købe bilen eller til at få nogle andre til at købe bilen.